onsdag 5. januar 2011

Litt kjøkkeninspirasjon/kjøkkentanker

Selv om hustegningene på ingen måte er i boks, har jeg startet med å myse litt rundt på kjøkken. Ikke så enkelt å finne kjøkkeninspirasjon synes jeg, men håper det tar seg til etter hvert. Vi ønsker oss en litt landlig stil på kjøkkenet, uten altfor mye dilldall som gjør at det fort ser rotete ut. Slik har vi det pr i dag, og det kan til tider føre til en del frustrasjon. Siden vi i dag har et kirsebærfarget kjøkken med svart benk, er det ønskelig med et hvitt kjøkken med en lysere benkeplate. Men, synes jo svart granitt er veldig lekkert også...

Dette kjøkkenet fra Sigdal Kjøkken, Herregaard liker vi svært godt. Liker særlig løsningen, med en kjøkkenøy som henger sammen med resten av kjøkkenet, u-løsning. Det er denne løsningen vi håper å få plass til på kjøkkenet vårt. Det er tenkt at vi skal ha kokeplate og en liten vask på denne øya. Under kokeplaten skal det være en åpning, slik at mannen kan sitte under denne, med plass til ben og rullestol og kokkelere (les: koke pølser :)). På andre siden av øya ønsker vi sitteplasser, slik at mannen faktisk kan lage mat og servere ungene og evt meg, uten at han behøver å løfte kjeler eller stekepanner. Siden han er lam, vil han ikke kjenne om han søler kokevarmt vann eller annen varm mat, og da er det mest praktisk å ha en slik løsning. Videre har vi blitt enige om å ha mange store skuffer, fremfor mye skap og mange små upraktiske skuffer. Mesteparten av glass og stengods vil vi ha i skuffene, slik at  mannen blir mer selvhjulpen på kjøkkenet.

Foto: Sigdal Kjøkken
Hvordan vi skal løse servantproblemet har vi ikke helt bestemt ennå. Vi blir anbefalt å ha åpen løsning under vasken, men det er uaktuelt for oss. Det er ikke særlig pent syn, å se underdelen på en vask, for ikke nevne rørene under der... Vi har lyst til å sette opp en dør foran vasken, så kan mannen åpne den, og trille under med ben og stol. Men, det har vi fått litt motstridene tilbakemeldinger på og begrunnes med at det kan bli både kronglete og trangt.. Vi får nå se da ;). Vi er også anbefalt å ha hev- og senkbare løsninger. Det betyr at vi ikke kan ha så mange skuffer, og det blir åpne løsninger under det meste av kjøkkenbenken. Overskap får hev og senk, og det betyr at vi må være forsiktige med hva vi setter på benken, under overskapene... Med unger i huset kan det kanskje bli mye ødelagte gjenstander (?).. Vi ønsker å ha en så normal innredning/interiør som mulig, og da er en hev- og senkbar løsning uaktuelt. I tillegg til at vi finner det mindre pent, vil det fort se litt institusjonsaktig ut. Derfor bruker vi mye tid på å tenke ut andre løsninger som er praktiske for mannen som sitter i rullestol, men som samtidig ser pent ut i tillegg. Gulv og fliser har vi ikke rukket å tenke på ennå, men heller mot hvite fasettslipte fliser, fordi de er nøytrale og tidløst. Men, liker jo steinfliser også da, i lyse toner... Godt vi ikke må bestemme oss riktig ennå..

Kjøkkenet under er utrolig lekkert, og en nytelse å hvile øynene på.. Bildet har jeg lånt fra Maison Interiør.

Foto: Sølvi Dos santos
Hvite fliser på gulvet er ikke noe alternativ hos oss, men flott å se på, det er det iallefall. Kommer med ennå mer inspirasjon fra kjøkken og annet etterhvert... Men, først er det lalletid.

Takker nok en gang for hyggelige kommentarer fra dere, dere er jo utrolig søte da. Nye følgere har jeg jammen fått også, tenk det da. Takk for at dere ønsker å følge denne lille puslete bloggen min da;-D

God natt.

Klem

post signature

7 kommentarer:

Anonym sa...

Skikkelig flott kjøkken fra Sigdal og ikke veldig utlikt mitt eget:)) Hvitt kjøkken, hvite fliser med fasettkant og sorte benkeplater...kan det bli mer tidløst??..og veldig klassisk. Jeg har ikke turt å nevne for gubben at jeg ønsker meg flis isteden for panel på kjøkkenveggen ved vinduet....noe skal han få holde på med senere også.

Sigdal er vel også en av de kjøkkenleverandørene som kan gjøre en del ekstra spesialtilpasninger. Tenker på evnt. en slags skyvedør under vasken.

Først må du få vegger på det kjøkkenet ditt da:))

lavendel mio sa...

Dette kjøkkenet er såå lekkert!!
Jammen mye dere må tenke på forstår jeg, det er ikke bare å hive opp et kjøkken...men det virker som du har peiling på hvordan du vil ha det:)
Gleder meg til å se hvordan det blir:)
Klem Hanne

Line fra huset på landet sa...

Hei Marilinn:)ja, dette er jo et lekkert kjøkken. Tidløst, lyst og vakkert. Ikke noe en blir lei av. Dere har jo så mye mer å tenke på når det kommer til løsninger som skal fungere også for rullestolen, så da må det vel bli noen kompromisser. Men ville det være vanskelig å ha en frittstående vask i rullestolhøyde..tja, bak døren med en dørstopper eller noe så den ikke synes men er praktisk å bruke? I tillegg til vasken i ståhøyde som blir integrert i kjøkkenhøyde mener jeg?!

Bildet fra Maison har jeg brukt i et innlegg også. Et drømmekjøkken. Såå koselig, så lekkert. Mye er gjort med den stolen der. Da blir fort det fort mykt og lunt i et lyst rom som det. Fliser på gulvet hadde jeg ikke valgt nei. Vi tenkte litt på svart/hvitt sjakkrutet gulv i fliser laget i vinyl/linoleum. Såå slitesterkt og virkelig "in" i tiden. Ikke som før:))
Men vi endte på parkett.. det er det eneste jeg ikke er heelt sikkert på om jeg er 100 % fornøyd med på kjøkkenet om sant skal sies. Men lunt i fargen er den absolutt. Ett tips..som jeg ikke har holdt selv, er at man anbefaler å ha samme fargeskala, helst samme farge på benkeplate som på gulv.
Om du har sort benkeplate, synes jeg man da kan gjerne ha et grått gulv..du vet..litt sånn Country Eik..litt ranch-aktig. Skjønte du hva jeg mente ?;)

God klem fra Line

Guttemamma sa...

Jeg synes IKKE bloggen din er puslete, jeg er glad i den!!
Ikke lett med alle valgene i en byggeprosess, og når dere har så mange ekstra hensyn å ta blir det jo ikke letter:.) Herregårdskjøkkenet er lekkert, det var det jeg ønsket meg da vi bygde...og så synes jeg "Kyst" er utrolig fint også!!
klem♥

Anette Willemine sa...

Hei, Marilinn!

Vakkert, det siste bilde. Har sett det mange ganger nå, og synes det er like fint hver gang.

Gode løsninger til kjøkkenet bør man få gjennom arkitekt eller kjøkkenprodusent? Har dere vært i kontakt med den norske produsenten Fleksibo? Produserer i Balestrand i Sogn. Deres bad og kjøkken kan leveres regulerbare i høyden, og de er den eneste leverandøren som har maktet å skjule hev/senk mekanismen. De har lang erfaring med spesialtilpassede kjøkken og bad. Linken er :
http://www.fleksibo.no

Ønsker deg og dine en fin kveld og en god ny uke!

Klem,
Anette Willemine

Villa von Krogh sa...

Hei! :) Takk for koselig hilsen.
Kjøkkenbordet er fra Zanz. Bena er gamle trestubber.

Ha en nydelig dag! Klemmer fra meg.

Emidoras verden sa...

Hei Marilinn!
En stund siden innlegg fra deg.Savner det..
Er jo spent på hvordan det går med husprosjektet:)
Ikke så enkelt med kjøkkenvalg..
Skulle gjerne ha byttet ut mitt, men det får nok vente en stund til:)
Ha en fin uke min venn!
Stor klem.