lørdag 12. februar 2011

Sjaktheis og trappeheis

Bloggepauser er jeg god på, men er tilbake igjen nå da. Den forrige pc`n kapitulerte nok en gang, og nå er jeg tilbake med en helt ny pc. Var litt mye tullball med den gamle, så nå skal den få være sammen med ungene, etter den har vært hos pc-doktoren;)

Jeg har tidligere nevnt at vi skal ha sjaktheis i det nye huset vårt. Det er ikke så mye bilder eller informasjon å finne på nettet, så her må vi nok ta turen til Hjelpemiddelsentralen. Det jeg har forstått er at det finnes litt forskjellig typer sjaktheis. Vi har vært hjemme hos et par som har en type heis med glassvegger. Den var lekker samtidig som den var anonym, og er helt klart vår favoritt så langt. Har dessverre ikke funnet noen bilder av den heisen på nettet, men her er en som kan gi et visst inntrykk av hvordan en sjaktheis i glass kan se ut:


Foto: tks-as.no

I glass blir ikke heisen så ruvende og går fint sammen med resten av interiøret. I huset vårt nå har vi en trappeheis, og den er ikke spesielt ruvende den heller, men tar likevel plass i trappen.

Foto: Anno 2009

Foto: Anno 2009

 Det kommer ikke så godt frem på bildene hvor stor plass trappeheisen tar. Skal da noen nye bilder av den, når den er i trappen. Det er fysisk umulig å gå forbi mannen når han er i "farta" i trappa. En slik trappeheis i vår nåværende bosituasjon gull verdt. Dette er eneste mulighet mannen har for å komme seg opp i andre etasje. Men, bruken av denne krever en del forflytninger til og fra rullestol, som på sikt kan gi belastningsskader i bla skuldre. Trappeheisens hastighet er ikke blant de raskeste, så en må beregne litt god tid. I tillegg er det vesentlig viktig at mannens rullestol som står ved heisen oppe, faktisk står der når han kommer opp. Det er ikke gitt at den gjør det. Ungene sørger for akkurat den biten... Selve trappeheisen er skrudd fast i trappetrinnene, noe som gjør det litt kronglete å holde det rent og støvfritt til tider. Det gjør vel ikke saken bedre at vi har trappetepper i tillegg, men er absolutt en nødvendighet med små barn i huset.

Både trappeheis og sjaktheis får man på hjelpemiddelsentralen. Selve sjaktheisen får man dekket av det offentlige, men "hullet" (selve sjakta) til heisen må man dekke selv. Dvs støpingingen. En sjaktheis beveger seg langt raskere enn en trappeheis, og er mer brukervennlig i den forstand at den rullende kan trille rett inn i heisen og kjøre rett opp eller ned, UTEN forflytninger. I tillegg slipper man å ha en ekstra rullestol stående ved heisen hele tiden. Tro meg, den tar plass, iallefall her vi bor nå;).

Da skal jeg nyte resten av denne flotte vinterdagen og gleder meg stort til verdenscupen i hopp på Vikersund. Senere i kveld skal jeg titte innom en haug med blogger og se hva jeg har gått glipp av denne tiden uten pc;). Nok en gang tusen takk for alldeles hyggelige kommentarer fra dere alle sammen. Setter veldig stor pris på dem altså!!!.

Tuuudddeluu...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Heisann:) Fint at du legger bilder av sjaktheisen. Greit med glassdør sånn at den sjakta ikke blir helt "tett". Vet dere hvordan det vil være å holde ren den sideveggen i glass? Dumt spørsmål kanskje men stiller det likevel;)

PC-krøll er kjedelig. Jeg har overtalt gubben til å overta min gamle så jeg får ny om noen dager:)))Driver å rydder på min gamle nå og det trengs.

Ha ei fin helg videre:)

Line fra huset på landet sa...

Hei du gode:)) God morsdag.. og grattis med ny pc da du!! Juhuu..kan tenke meg du er på surfer`n når ungene har lagt seg?;)
Sjaktheis høres myye mer fornuftig..og mye kulere da!.. enn trappaheis. Skjønner at dere måtte ha trappeheis i huset dere bor i nå.. men det blir sikkert bare kult med heis i det nye huset da! Men du.. skal dere ha garasje i kjelleren??..jeg lurt bare på om dere kan liksom ha sjaktheis i tre etasjer..slik at mannen kommer seg rett til bilen sin også liksom..uten mye styr?!
Synes det så kult ut med en glassheis i huset jeg. Men går det an å kle den? jeg mener.. at den liksom går inni et rom dere bygger utenpå, om du sjønner?
Ja..fordi jeg tenker.. om den kan gå inni et annet "rom" igjen(ja, sånn som i bygårder du vet.. hvor heisene går der hvor trappene slynger seg liksom rundt og opp?! da kan du skjule den mer. Men dersom du velger glassheisen så kan det være kult med moderne interiør rundt da.
Har du tenkt på sånne ting enda,eller.. ?.
Så spennende det må være, dette.. bygge helt nytt..og så utrolig kreativ dere må være. Tenke dere inn i flere situasjoner. Kan tenke meg en stor utfordring også;)
Nå har dere vel bodd en stund i dette huset, så dere vet sikkert hva derer ivertfall IKKE vil ha tenker jeg:)

God klem fra Line