fredag 14. oktober 2011

Stueplanlegging, del 1, ovn og plassbygget benk

Om ikke altfor lenge må vi bestemme oss for hva slags type ildsted vi skal ha. Ildstedet skal være i "penstuen", eller den stuen vi ikke skal ha tv i;).  I utgangspunktet hadde vi allerede bestemt oss for en grå klebersteins ovn. Men, i den senere tid har jeg fått mer sansen for hvit enkel peis med innsats istedet. Om det blir fint og vil passe inn er jo vanskelig å si, ettersom huset vårt foreløpig er begrenset til et stort hull i bakken;)). Da er det jo kjekt å kunne rope på Marit og få henne til å tegne peiseovnen inn i stuen, sammen med øvrig interiør. Så får jeg på den måten et større inntrykk av hvordan det kan bli seende ut;).

Akkurat slik tenker jeg peisovnen vår i nyhuset. Om den skal være like stor som på tegningen, eller litt mindre har jeg ikke tatt noen stilling til ennå. Bare morsomt å se det jeg tenker;). Siden Marit synes plasseringen av pipa er noe "uheldig", har hun tegnet inn en plassbygget benk som går under vinduene bak pipa. Dette for å utnytte plassen bak til noe fornuftig, og det ble jo knallfint. Med puter og pledd oppå benken og kurver til ved under, blir jo dette hjørnet utnyttet maksimalt. Dette skal definitivt vurderes;)

Foto: Marit
Foto: Marit
Foto: Marit
Her har Marit tegnet peisen i flere forskjellige vinkler. Flott eller hva?;). Den dama der fortjener mer enn bare et klapp på skulderen altså. Sjekk ut bloggen hennes http://nr14.wordpress.com/ , og se på hennes mange gode og smarte løsninger på interiør;).

Siden jeg er så godt i gang, fortsetter jeg med resten av stuen;) Karnappet her, lager litt forskjell på veggen til høyre. Dvs at karnappveggen går noen cm inn i rommet enn veggen ved siden av. Det betyr at sofaen da blir stående skjevt, om det står inntil veggen. Derfor har jeg funnet ut at jeg ønsker å utjevne denne forskjellen med å lage et slags konsollbord, som "bygger" ut veggen. Da kan vi plassere sofaen foran dette hjemmelagede bordet, og slipper å ha hele sofaen midt på gulvet.. Etter et lengre avsnitt med en heller dårlig forklaring, forstod Marit hva jeg mente og tegnet akkurat hva jeg ønsker.

Foto: Marit
Slik ser jeg for meg konsollbordet. Om jeg skal ha en hylle i midten vet jeg ikke ennå. Får se. Bredden på konsollbordet avhenger av forskjellen på veggen i karnappet. Dette bordet kommer til å lages etter vi har flyttet inn. Vet ikke ennå om det blir toseteren eller treseteren som skal få pryde plassen foran konsollbordet.. På sikt skal vi ha ny sofa, og det har jo også noe å si på str på konsollbordet.

Et bilde av konsollbordet med sofa foran. Håper bordet blir bredt nok til å ha en lampe der, i tillegg til noen bilder;).

Foto: Marit

Til slutt et oversiktsbilde av vår kommende penstue. Til høyre på bildet er døren ut til hallen/gangen. Den delen er et annet prosjekt jeg jobber med oppi hodet mitt..

Foto: Marit

Det var penstuen vår. Etter hvert kommer tv-stuen og kontoret. Marit har allerede tegnet ferdig forslagene;).

En liten oppdatering på tomta. Graveren og rørleggeren har gjort jobben sin for denne gang, og støpebilen er ikke langt unna. Vi har bestilt byggestrøm og container, så nå er det bare å få opp huset og få det tett før all nedbøren og kulda setter inn;). I morgen skal jeg rusle bortom og myse litt på jobben som er gjort. Ikke sikkert det er SÅ spennende å se da, men..;).

Da er det helgevask som står på prgogrammet her. God helg til deg som leser;). I kveld er det gullrekka og Gullbrød som gjelder...;))

post signature

8 kommentarer:

Villa Minde sa...

Så lekkert det blir!!! Akkurat sånn peisløsning skal vi ha også (etterhvert), bare litt høyere ;o) Veldig god idé med den sittebenken under vinduet i hjørnet, det ville blitt sååå koselig :o) Masse spennende som skjer hos dere nå, jeg er nesten litt "misunnelig" hi-hi! Ønsker deg og dine en strålende fredag! Klem fra meg

Anonym sa...

En plass må jo den pipa stå;) Det med "uheldig" plassering var ment litt som at det hjørnet ble litt utilgjenglig siden pipa var plassert litt nærme vindu i hjørnet...men jeg synes absolutt at det går an å ha en benk der med enten puter på eller rett og slett bare som en hylle til å sette krukker med planter på.

Gullrekke og Gullbrød var en fin plan for kvelden:)

lavendel mio sa...

Dette ser kjempebra ut, peisen er jo veldig viktig da, skal både være fin å se på og varme godt:)Mange fine løsninger ser jeg:)
Det går vel unna når grunnen blir ferdig.
Ønsker deg en nydelig helg, klem Hanne

Anonym sa...

Lekkert med symmetrien i de store vinduene og verandadøren der synes jeg. Vi har en slik peis, vi har den midt imellom kjøkken og spisestue. Den er på en måte enkel, stilig og moderne. Men nå savner jeg en "skikkelig" peis jeg da. Nå synes jeg den vi har er litt vel minimalistisk.. selv om vi valgte en av de peisinnsatsene med størst innsyn. Jeg liker de åpne "gruene" jeg. Hører at det knitrer i denne også altså.. men ikke på samme måte.
Så nå er planen å ha en større, røffere, mer grue-aktig peis i stua hvor jeg skal ha et par ordentlig gode lenestoler foran.
Hmm.. stilig med den benken med puter og praktisk med kurver under.. men den hadde nok ikke vi brukt like mye vi da må jeg innrømme. Fint å ha et sted ved vinduet, men det hadde blitt mer til pynt her hjemme desverre. Ja, og oppbevaring i kurvene under da. Der hadde nok jeg heller satt inn et smalt sidebord sammen med en god, høyrygget kosestol jeg da.
Håper ikke hverken du eller Marit som har tegnet blir fornærmet nå altså.. og du har sikkert tenkt på alt dette.. men jeg sier det bare av erfaring. Noen ganger kan det være dyrekjøpte erfaringer, og jeg er SÅ glad for at andre har gitt meg råd og tips ivertfall når vi har pusset opp her. Noe jeg ikke fulgte, men skulle absolutt ha fulgt, var å ha et eget kjøkkenbord.. ikke kjøkkenbord/spisestue.
En kjøkkenkrok slites myye mer, og det blir så mye mer styr å rette opp inntrykket når man faktisk skal ha et middagsselskap. Derfor skal vi ha nå en egen spisestue. Jaja... man lærer på veien;)
Men det er utrolig morsomt å se rommene deres ettersom de blir publisert her. Smart med konsollbordet Marilinn!!
Gode klemmer fra Line

Vibeke / Mammas Hus sa...

Dette blir kjempebra!! :D

Kommentar til kommentaren over: Jeg savner ikke kjøkkenbord på kjøkkenet, vi synes det er mye bedre å bruke spisestuebordet i stua, men jeg savner et sted å sitte på kjøkkenet, når man har gjester el.l. Nå har vi et gammelt bord, men jeg drømmer om å slå ut veggen og få en skikkelig øy. ;)

Villa Drømmeverden sa...

Spennende å følge dere!
Vi er ganske likt i gang ser jeg. Vi får takstoler på plass om få dager:) Wee!! Moro når det synes at det skjer noe.

Sitter å tegner og tenker selv. Mye som skal på plass så tidlig, og så redd for å gjøre noe jeg angrer på..

Følger med videre:)
Klem fra Margit

det store hvite huset sa...

Hei

Har vært innom bloggen din før, la meg til som følger da jeg akkurat har beveget meg inn i bloggverdenen. Vi bygde hus for 2,5 år siden, er morro og planlegge. Ser ut som du får det skikkelig bra til. Vi har også en finstue, og en tvstue. veldig lurt. Var morro og se video`n av mannen din. Har mye kontakt med en som ble lam av samme grunn. De har trengt litt hjelp da jenta deres ble rammet av svulst på hjernen. De mistet henne for 6-7 mnd siden. Livet er tøft, ønsker dere alt godt videre :)

Anonym sa...

SERIØST??? Noen som har STJÅLET en POSTKASSE?? er det MULIG det da??? Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal feste den jeg? Annet enn med skruer liksom?? Hjelpes!!

Men du har heeeelt rett!! Jeg skal flytte den nærmeste tiden!! :-) Kuuuult!! Me like!!