onsdag 19. oktober 2011

Stueplanlegging, del 2, tv-stue

Fortsetter litt til med stueplanlegging. Denne gang er det tv-stuen som står for tur. Her inne har vi bestemt oss for å kjøre en litt avslappet og lun stil. Det er dette rommet som nok vil bli mest brukt i hverdagen, og hvor hele gjengen er samlet for å se på tv, iallefall ennå noen år til;). Siden rommet ikke er veldig stort, vil det ikke bli stappfullt med møbler. Satser på å få inn en hjørnesofa, sofabord, og godstolen til mannen, i tillegg til tv selvfølgelig. Håper det blir stor nok "tumleplass" for mannen, slik at han lett kan manøvrere seg rundt der inne med rullestolen. Nok en gang har jeg fått hjelp fra Marit til å tegne ned litt forslag.

Bilde: Marit
Veggen bak den lengste delen på sofaen her har jeg planer om å ha rundtømmerpanel i fargen Drivved. På de andre veggene ser jeg for meg en offwhite tapet med lysebrune striper, eller bare malte vegger i en lys farge.. Ikke helt bestemt meg mao;).

Bilde: Marit
 I hjørnet hvor det på tegningen er plassert en reol, skal mannen få ha "plassen" sin. Da har han kort vei inn og kort vei ut igjen. Veggen til høyre er "dørveggen".

Bilde: Marit
Det blir dessverre ikke tofløyet dør, da det tar for mye av veggplassen. Men, vi håper deriomot at vi får til en glassdør med sidefelt her, slik at det virker mer åpnet og ikke så lukket.

Bilde:Marit
Tv`n skal få henge på veggen i denne stuen, og er vi heldige klarer vi å få bygget inn dekoder og alt annet rot som har med tv å  gjøre inn i veggen. Får vi ikke det til, må vi finne en annen løsning. Ledninger skal uansett gå i veggen. Kjenner det skal bli veldig, veldig kjekt med mindre ledningsrot ja...

Ang peisen i penstuen, så har vi ikke helt bestemt oss for om det blir en slik type ennå. Kan hende den blir høyere og smalere, eller at vi plukker ut noe annet;). Inne i  hodet mitt har den "peisveggen" vært mye lenger enn det som fremkommer på tegneforslagene. Så må nok tenke litt størrelse på peisen når vi må bestemme oss.

Line: Høres veldig spennende ut med denne nye og mer røffere peisen i stuen da. Burde ha vært blogget vettu;)). Setter pris på alle innspill jeg får, så ingen fare med det. Bare å fortsette å komme med forlsag;). Ikke sikkert alt blir som vi hadde planlagt heller. Erfaringsmessig så dukker det opp ting underveis, som gjør at man finner andre løsninger. Synes det er veldig vanskelig å skulle planlegge et hus som ikke er der... Da er det veldig kjekt med disse tegneprogrammene, så får man et godt inntrykk iallefall;). Savner kjøkkenbord selv, og det får vi i det nye huset, selv om spiseplassen blir mye mindre enn vi hadde håpet på i utgangpunktet;). Men, sånn er det innimellom. Kan jo ikke få alt her i verden;)

På tomta så skjer det litt forandringer hver dag, om ikke digre så er det iallefall ruslasjon der.

Foto: Anno2009
Vi var en liten tur på tomta på lørdag for å myse litt. Da var det et digert hull der, og røropplegget lå synlig. I går så det slik som på bildet over ut. Rør var godt pakket ned av jord, og pukk, og de er igang med å planere og gjøre klart til støping.  Ikke veldig spenstig oppdatgering fra tomta akkurat da. Men, for oss som har ventet lenge på at dette skulle skje, betyr det litt ekstra;).

Nå er det over leggetid, og vel så det for denne fruen. I morgen skal mannen og jeg på flis- og tapetrunde. Gleder meg veldig;)).

God natt og tuddeluuu fra
post signature

5 kommentarer:

Anonym sa...

Spennende å se hvordan det er på tomta og det blir gøy å se tilbake på slike bilder:)

Håper dere finner fine fliser og tapet på runden deres idag:)

Villa Minde sa...

Jeg tror huset deres kommer til å bli et skikkelig drømmehus!! Og så gjennomtenkt da, det er veldig smart å tegne inn møbler og utstyr så tidlig i prosessen ;o) Jeg tenkte altfor lite på plassering av peis (den må tilpasses etter vegger og dører og ikke omvendt...) og nå ser jeg at det er ikke så lett å finne en løsning jeg blir fornøyd med. Veggen er for smal til den peisen jeg har sett for meg.. Men men, man finner alltid en løsning :) Lykke til på flis- og tapetrunden! Klem fra meg

Guttemamma sa...

Dette blir så flott , så flott!! Håper det ikke er for slitsomt, bare gøy!!
Klem♥

det store hvite huset sa...

Hei

koselig og følge med deg, dere er inne i en fantastisk fin tid. Morro og ha noe og se fram til. Virker som du får det veldig bra. et lite tips er str på peis. Nå er husene så utrolig varme, at det går nesten ikke ann og fyre. Vi elsker egentlig og fyre i peisen, men er rett og slett håpløst...regner med at dere skal ha vannbåren varme og ? Lykke til videre i prosessen :)

Anonym sa...

:) godt å høre Marilinn! :)
Rundtømmer hørtes utrolig spennende ut! Hmm.. det var virkelig noe jeg fikk lyst til å undersøke til den nye stua som kommer. Ser da for meg en langvegg i tømmer og midt på en STOR, rustikk peis flankert av to dype gode lenestoler med saueskinn i. Hehe.. nå beskriver jeg kanskje noe som kunne vært en hytte. Men, men.. jeg bor jo på landet:o)
Joda, jeg skulle nok ha dokumentert. Men nå skjer det bare så altfor mye, så det har jeg ikke tid til. Ny forretningsidè begynner å spire, og da må det følges opp. Så jeg får absolutt nok å gjøre neste år Marilinn. Men vi kan jo mailes også vi vet du;)
Jeg følger spent med deg og dine og deres husprosjekt. Det blir såå bra at!!
... og jo... veien blir til mens man går. Tegneprogram er til god hjelp. Hverdagen en annen, men man får ivertfall en fin pekepinn.
Så flink du er til å dokumentere, forklare og vise oss bilder. Kjempegøy!
Mange gode klemmer fra Line